Talkooväki Jokioisilta/Paimiosta/Urjalasta/Somerolta/Kemiöstä/Askaisista ja Ypäjältä kokoontui Närväsen
tilan pihalla Ypäjällä aamukuudelta lähtöpäivän sarastaessa. Talkookuljettaja oli tullut Espoosta yhdeksän
hengen Volkkarinsa ja trailerin kanssa Espoosta valmiiksi paikalle ja talkootyövälineet ja henkilökohtaiset
varusteet pakattiin auton ja trailerin kyytiin. Mukana oli 2-3 ruohonleikkuria, lehtipuhaltimia,
pensasleikkuri, haravia ja lapioita sekä polttoainetta työkoneisiin. Ja tietenkin keitin, kaasupullo ja
ruokatarvikkeita kenttälounaan laittoon. Matkaan lähdettiin usein Riihimäen ja myös Vantaan/Espoon
kautta ja poimittiin mukaan sieltä tuleva talkooväki. Yleensä noin kuudella tai seitsemällä puhelinsoitolla
saatiin tarvittava joukko kokoon. Lounastauko/aamiaistauko pidettiin yleensä Kuninkaantien ABC:llä. Sen
eväillä jaksoi hyvin kenttälounaaseen asti.
Suomen ja Venäjän tulliin saavuttiin puolenpäivän tienoilla. Suomen tulli oli yleensä nopea ja tavaroita ei tarkistettu. Jos sinne esitti kalustoluettelon, siihen sai kyllä tarvittavan leiman. Myöhemmin sekin (turha)
leimanhaku jätettiin tekemättä. Venäjän tullissa oli normaalisti yli tunnin kestävä odotus ennen
tullitarkastusta. Monesti odotusaika oli pidempi. Kun tullitarkastukseen päästiin, tehtiin ensin passien
tarkastus ”tiukasti jonossa” ja sen jälkeen auton ja mukana olevien tavaroiden selvitys. Kun auton leimat oli
jonotettu, jäätiin auton ulkopuolelle odottamaan auton ja mukana olevien tavaroiden tarkastamista. Sitä
suorittavaa henkilöä sai yleensä odotella melko pitkään. Itse tarkastus sujui sitten ripeästi ja tutuiksi
kasvoiksi tulimme aikojen saatossa puolin ja toisin. Kuitenkin aina piti jännittää millä tuulella asiaa hoitava
virkailija oli. Jos hänellä oli huono päivä, vietiin auto ja traileri halliin, jossa lastia syynättiin ja tutkittiin
kauan. Väliin leikkureita punnittiin ja aina sitten todettiin, että ”menkää nyt, tämän kerran”. Meille huono
asia oli se, että yhteistyötä ja hautausmaiden hoitoa koskeva virallinen ”Muistio” oli vuodelta 1998.
Joidenkin virkailijoiden mielestä se oli jo vanhentunut. Venäjän tullin puomin jälkeen jouduttiin vielä
tullialueen puomilla tarkastukseen, jossa katsottiin passit ja leimat ja matkustajien lukumäärä. Taisi olla
edellisen vaiheen sisäistä tarkistusta/työn valvontaa. Kun puomi oli laskenut takana, alkoi matka isien mailla
ja oman ohjelman mukaan.
Ensimmäinen pysähdys tehtiin yleensä heti tullin suoran jälkeisessä kahvilassa ja kaupassa, jossa vaihdettiin
valuuttaa tarvittaessa ja tehtiin tarvittavat ostokset. Jännästi tunnelma muuttui tuon Viipurin Veikot-
kahvilan jälkeen matkaa jatkettaessa. Siihen asti puoliuninen porukka heräsi ja kielenkannat aukenivat.
Tullin piina laukesi, oltiin ”koton, mei Karjalass” ja ostokset lämmittivät verenkierrossa. Viipurissa poikettiin
menomatkalla vain, jos sinne oli todella asiaa. Yleensä ajettiin suoraan Muolaaseen. Auto tankattiin
tarvittaessa, mutta yleensä vasta paluumatkalla. Säkkijärven ja rajan välillä oli yksi pysyvä liikennekontrolli,
mutta se oli nopea ja mutkaton.
Muolaaseen saavuimme yleensä iltapäivällä kahden – kolmen aikoihin. Vaikka matka ei ole kilometreissä
pitkä, vie rajanylitys yllättävän paljon aikaa. Ensimmäinen pysähdys oli Kangaspellon kyläkirkon ja senhaitausmaan tarkistaminen ja siivous. Metsäinen paikka vaati yleensä roskien ja puidenoksien poiston ja
lehtipuhaltimella ja haravilla tehdyn yleissiivouksen. Tämä vei noin puolen tunnin verran aikaa.
Kangaspellon jälkeen suuntasimme Kyyrölään (Krasnoselskoje), jossa leikattiin muistomerkkialueen
nurmikot ja pensasaidat, siivottiin alueen roskat ja kunnostettiin muistolehdon aidattu alue. Vaikka alue on
Kangaspeltoa isompi ja monimuotoisempi, senkin hoito sujui noin tunnissa.
Kolmas kohde oli viiden kilometrin päässä sijaitseva Kirkkorannan (Pravdino) kirkko- ja hautausmaat.
Kävimme yleensä ensin epävirallisesti ilmoittautumassa ystävämme Zhannan kaupassa, jonne saimme viime
vuosina aina kahvi- ja teekutsun sitten kun talkoot on suoritettu. Kaupan visiitin jälkeen siirryimme
kirkkomaalle, jossa yleensä leikattiin kirkon alueen ja sankarihautausmaan nurmikot ja pensasaidat sekä
siviilihautausmaan polut, puhdistettiin rantaan johtava portaikko ja tehtiin alueen tien puolen roskien
poisto ja nurmikon leikkuu. Väliin nautittiin teet tai kahvit ja eväsleivät ja sen jälkeen siistittiin vielä rantaan
johtava juoksuhauta, leikkuuhuoneen ympäristö ja ranta, sekä kalustovajan rauniot. Alue oli niin, laaja että
kunnostustöihin kului helposti kaksi – kolme tuntia. Myös 1918-muistomerkin aidalla rajattu alue siistittiin
ja tarvittaessa kunnostettiin. Tarkistettiin muistoristin kunto ja tarvittaessa siivottiin vesaikko kirkon
peruksen eteläreunalla ja sakastin takana. Alueella tehtiin paljon työtä ja kaikki hyvin itseohjautuvasti.
Työnjohtotarvetta ei ollut milloinkaan ja osallistujien motivaatio oli korkealla. Talkoiden jälkeen koottiin
työkalut ja tavarat matkaan mukaan, halukkaat uimarit kävivät virkistäytymässä Kirkkojärvessä ja paikat
kuvattiin ja tuleva korjaustarve arvioitiin. Talkoiden jälkeen suunnattiin Zhannan tarjoamille kahveille ja/tai
teelle ja tehtiin tarvittavat ostokset hänen kaupastaan.
Muolaassa yövyimme yleensä Motelli Vanhassa Navetassa Valdimirin ja Ljudmilan luona Kuusaassa. Saunoimme, nautimme illallisen ja sen jälkeen vietimme viihtyisän illan motellissa. Karaoke tai tv tarjosi
musiikkia hyvillä hyrinöillä talkootyön ja pitkän matka- ja työpäivän jälkeen ja kyllä uni maittoi. Aamulla
saimme vielä maittavan aamiaisen, maksoimme itse kukin majoituksen ja ruokailun ja saunan kulut ja
lähdimme kiertämään Muolaan kivijalkoja tai kannaksen muita pitäjiä, josta palasimme Viipurin Pyöreän
Tornin ja Kauppahallin vierailujen jälkeen kohti rajaa ja illaksi kotiin. Ypäjällä olimme seitsemän- kahdeksan
aikoihin taas yhtä talkooreissua kokeneempana ja aina hyvillä mielin.
Talkoissa mukana vuodesta 2015 eri aikoina olivat ainakin Kirsti ja Matti Närvänen, Pekka Moisander, Kalevi
Moisander, Raimo Virolainen, Eija Järvinen, Hannu Kontio, Sisko ja Seppo Pyykkö, Mirja Hagelberg, Arvo
Pyykkö, Sari Pekonen, Armo Kuisma, Eero Närvänen, Maria ja Jorma Brander, Markku Rämö, Jorma Rämö,
Veikko Rämö, Sisko Soinila, Kirsi Mononen, Arja Kulmala, Sirpa Tonder-Vainio ja Seppo Vainio, Kirsi
Kunnamo, Kari Rämö, Erkki Eskola ja Annamaija Eskola, Jukka Jääskeläinen, sekä Lauri Rämö. Kuljetuksesta
vastasi joitakin kertoja myös Mauri Nyman ja tulkkina avusti Anne Kuorsalo.
Kirjoittaja: Lauri Rämö